روانشناسی رنگ ها 2

ادامه نوشته

گلشن سوّم رفتار علوی

ادامه نوشته

روانشناسی رنگ ها 1

ادامه نوشته

رنگها و فرهنگها، خودكامگى

ادامه نوشته

ورزش کودکان

الهي!  داني به چه شادم؟

                                        به آنكه نه به خويشتن،

                                                                        به تو افتادم.

مقدمه:

حركت فكري و وراني نمي‌تواند مجرد از جسم و جان انسان باشد. همه‌ي ذرات عالم و هنرهاي بارز  انسان و باورها و انديشه‌هاي ارزشمند انساني نشانه‌اي از عظمت خالق يكتاست .

مكنونات قلبي و مكتوبات يادگار مانده‌ي انديشمندان و كساني كه به اين بينش و باور دست يافته‌اند، آنهايي هستند كه راهشگاي امروز و فرداي سرزمين‌مان مي‌باشند .

يكي از اين مهم، ورزش و تربيت بدني است . كه خواص و ويژگيهاي علمي آن در ابعاد فرهنگي و اجتماعي بارز و روشن است . در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بر تصميم و گسترش امر ورزش و تربيت بدني تصريح و تأكيد فراوان دارد . دولت نيز در كنار تلاشهاي گسترده‌اي كه براي حل مشكلات اقتصادي، سياسي خود داشته، در اين زمينه نيز كوششي همه گير و توجهي همه جانبه مبذول بايد داشته باشد .

همانطور كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدارهاي خود با جوانان و نوجوانان، توصيه به ورزش، درس خواندن و توجه به معنويت را تأكيد كرده كه نشان از اهميت بالاي ورزش در ميان آحاد جامعه دارد . بايد به ورزش بيشتر از گذشته، توجه داشته باشيم . چرا كه سلامت جسم، سلامت فكري را براي درس خواندن در حوزه‌هاي علمي به همراه دارد .
تعريف روانشناسي

وقتي مي‌گوييم روانشناسي، منظور مطالعه علمي رفتار و فرآيندهاي ذهني موجود زنده كه در طي آن از همه‌ي روشهاي علمي مانند مشاهده – اندازه‌گيري –  سنجش و كشف رابطه‌ي بين علت و معلولي و به عبارت ديگر براي كشف رابطه‌ي بين محرك و پاسخ موجود زنده استفاده مي‌شود . كه داراي شاخه‌هاي متعدد مي‌باشد .
تعريف روانشناسي ورزش

اصطلاح روانشناسي ورزش، كه اعمال ورزش از جمله رفتارهايي است كه از آدمي سر مي‌زند. پس ديگر رفتارهاي حركتي و شناختي قابل مشاهده و اندازه‌گيري و سنجش است كه با دقت در فعاليتهاي ورزش ميتوان آنها را مورد بررسي قرار دهيم .
تعريف فعاليت بدني و ورزش

بطور خلاصه دو واژه فوق به اين گونه است : فعاليت بدني به حالتي گفته مي‌شود كه، انرژي بيشتري نسبت به حالت عادي مصرف كنيم . مانند دويدن – پياده‌روي – باغباني ... كه فعاليت بدني محسوب مي‌شوند .

ولي ورزش فعاليت بدني است كه جنبه رقابتي نيز دارد و براي اجراي آن قوانين و مقرراتي بايد رعايت شود . مثل تنيس – ژيمناستيك – فوتبال – واليبال و ............ .
منشأ ورزش در مردم

مسئله‌ي بسيار مهم اين است كه از آغاز تشكيل اجتماعات نوع بشر، ورزش نيز به نوعي در ميان آنان وجود داشته است . مثلاً انسانهاي غارنشين براي محافظت از خانواده‌ها و خانه‌هايشان مجبور بودند، با حيوانات وحشي و ديگر انسانها بجنگند . به همين سبب آنان در اوقات فراغت با يكديگر به تمرين و ورزش بپردازند تا در صورت نياز آمادگي لازم را داشته باشند .

با پيشر فت تمدن‌هاي بشري و تشكيل اجتماعات در شهرهاي كوچك، ارتشهايي براي دفاع از شهرها پديد آورند . در اين موقع بود كه تمرينهاي ورزشهاي رزمي شكل منسجم و منظم بخود گرفت .

اهالي شهرها بخصوص جوانان، وظيفه داشتند كه در تمرينهاي ورزشي شركت كنند، كه اين امر آثار باقي مانده از تمدنهاي باستاني بابل و سومر و مصر باستان، نشانه‌هايي از ورزشهاي گوناگون وجود دارد . مانند تصاوير روي ديوارهاي مقبره‌هاي فراعنه نشان مي‌دهد كه از سه هزار و چهار صد سال قبل از ميلاد آنان به انجام ورزش علاقه مند بودند .

اثر ورزش بر رشد اجتماعي

نمي‌توان نقش فعاليت بدني را در قالب تفريح، بازي و ورزش در سير رشد اجتماعي افراد نديده گرفت . زيرا رشد و تكامل حركتي بيشتر در محيطهاي اجتماعي شيوع پيدا مي‌كند و از طرفي نياز به وابستگي گروهي نيز دليلي بارز براي شركت در فعاليتهاي بدني و بازي و ورزش مي‌باشد .

چهار عامل مهم اجتماعي شدن بچه‌ها از طريق ورزش عبارتند از :

1- والدين                 2- مدرسه                 3- دوستان                4- جامعه

نقش ورزش در سازگاري اجتماعي

فراگيري يك مهارت ورزشي بطور مشخصي خود پنداره مثبت در فرد را توسعه مي‌بخشد . اين فراگير بخاطر افزايش حس صلاحيت و شايستگي است .

اين سؤال هميشه در ذهنم وجود داشت كه آيا افراد طوري متولد مي‌شوند كه در فعاليتهاي ورزشي شركت نمايند يا اينكه علاقه‌ي آنها به ورزش، با عوامل اجتماعي و محيطي كه در آن رشد مي‌كنند مشخص مي‌شود .

تحقيقاتي چند در پيرامون اين موضوع نشان مي‌دهد كه فرد با استعدادهاي ورزشي متولد مي‌شود و تمايل به ورزش دارد . ولي بطور اتوماتيك ورزشكار نمي‌شود . محيط و اجتماعي كه در آن رشد مي‌كند . بايد فرصتهاي كافي براي حمايت و تمرين و شكوفايي استعدادهاي فرد را در اختيارش بگذارد . زيرا كه ورزش آينه‌اي است كه منعكس كننده‌ي ارزشهاي مطلوب جامعه و اجتماع هر فرد است . از سوي ديگر ورزش و فعاليت بدني نيز در شكل گيري علائق، تمايلات و نگرشهاي افراد جامعه بخصوص جوانان در جامعه نقش بسزايي دارد . عامل مهم ديگر خانواده و محيط‌هاي آموزشي دو ركن اساسي در تربيت جوانان براي شناخت حدود مسئوليتهاي آنان در قبال هر امر بخصو ص ورزش اهميت دارند .

محيط آموزشي كه همان كلاس درس مي‌باشد . وقتي در درس‌هاي ديگر با ورزش تلفيق حاصل شود،‌به بالا بردن مشاركت دانش‌آموزان با مربي و يا معلم كمك بسزايي دارد . و اين به تعداد تكرار تكليف، مدت اجراي وظايف، شركت فعال، اشتياق و انگيزش شاگردان بستگي فراوان دارد .

خود پنداره‌ي دانش‌آموزان و نقش ورزش در رشد آن

از آنجا كه رقابت در ورزش بازنده و برنده را مشخص مي‌كند، نبايد در فرآيند يادگيري زود بكار گرفته شود . زيرا ممكن است باعث دلسردي و يا دلگرمي دانش‌آموزان قرار گيرد .

كودكي كه احساس مي‌كند مي‌تواند در انجام همه فعاليتهاي بدني موفق شود، خود پنداره‌ قوي دارد و بعنوان آموزنده‌ ياد مي ‌شود . دانش‌آموزي كه به عدم كسب موفقيت رسيده، نا آموزنده از خود تعريف مي‌كند .

نا آموز در مقابل يادگيري مقاومت كرده، زيرا از نظرش يادگيري و موفقيت موقتي و گذراست .

آموزنده‌ داراي ديدگاه موفقيت مدار است و به يك مسئله با تمام وجود روي مي‌آورد . و سعي در حل آن دارد . پس در طرح‌ريزي و برنامه‌ريزي فعاليتهاي بدني بچه‌ها به گونه‌اي عمل كرد كه تجارب حركتي به موفقيت منتهي شود تا كودك احساس موفقيت و خود پنداره مثبت بنمايد .

منظور از خود پنداره يك صفت كلي و جامع نيست . بلكه خصوصيتي است در زمينه‌هاي رواني – حركتي – شناختي و عاطفي (هارتر 1982) و از سو ي ديگر به احساس فيزيكي فرد از خودش مربوط مي‌گردد .

چون ورزش وسيله‌اي مناسب براي تحرك و ترقي اجتماعي و ابزاري براي يادگيري و اجتماعي شدن است و  اين مسير نمي‌شود جز با عزت نفس و فعاليت بدني، ورزش يك طرح كلي براي رفتار نوجوانان و وسيله‌اي كافي براي افزايش عزت نفس و هم عاملي براي بالا رفتن فرآيند اجتماعي شدن نوجوانان مي‌باشد . (ويس 1987) .

لذا شايسته است كه در مراحل اوليه يادگيري مربي تأكيد به موفقيتهاي بچه‌ها در انجام تكاليف بخصوص تكاليف حركتي داشته باشد . يكي از راههاي آن آموزش انفرادي است

اجتماع پذیری کودکان اروپا:

ادامه نوشته

فرهنگ

ادامه نوشته

نهاد خانواده وتربیت کودک

ادامه نوشته

تهاجم فرهنگی

ادامه نوشته

ابراز محبت

دوستت دارم علی جان با تمام وجودازطرف حمید هراتی آببرده

روی خط آموزش هنر

 

 

ادامه نوشته